Related Posts with Thumbnails

Teen Mom Poland

Udało się, byłam zdeterminowana, żeby nie powiedzieć zdesperowana i udało mi się obejrzeć dwa pierwsze odcinki polskiej edycji realtyshow " Teen Mom". Łatwo nie było, bo ani nie jestem w mtv mobile, ani nie mam telewizora ( więc tymbardziej mtv), ani aplikacji MTV Under The Thumb nie ma na windowsphona... Więc pierwsze myśl jak mi sie nasunęła, to wtf'? Kto i jak to bedzie ogladał?

Jeżeli oczekujecie taniej sensacji pokroju Warsow Shore... rozczarujecie się. Oficjalnym partnerem merytorycznym „Teen Mom PL” jest, prowadzona przez z Sylwię Chutnik, Fundacja MaMa, działająca na rzecz poprawy sytuacji kobiet, w szczególności matek, we wszystkich sferach życia... Polska edycja programu ma ambicję być czymś więcej niż tylko rozrywką, twórcy obiecywali, że nie będzie to reality show, a dokument który zapoczątkuje dyskusję o realnej sytuacji matek w Polsce i zwróci uwagę na trudne wybory rodzicielstwa w młodym wieku.  Serial wydaje się być autentyczny, bohaterki są atrakcyjne, ładnie ubrane... ale ich problemy są przejmująco realne... Zastanawi mnie tylko czemu miałby nie być? Wydaje mi sie, że dopóki żywy będzie mit sexu po ślubie i robienie patologii z młodych ludzi, którzy podejmują współżycie sexualne nie po bożemu, nastoletnie ciąże będą owiane nutą skandalu i społecznej desaprobaty.  I nie chodzi mi o gloryfikację ciąży w wieku nastu lat... ale o to, że pora na mentalną rewolucję, edukacja seksualna w Polsce jest na poziomie Ciemnogrodu. Ponad 8% ogólnej liczby porodów w Polsce dotyczy młodych dziewcząt w wieku 12-19 lat. Oznacza to, że ponad 20 tysięcy polskich nastolatek rocznie musi stawić czoła bardzo trudnej sytuacji i wziąć na siebie odpowiedzialność za drugiego człowieka, zarówno pod względem wychowawczym, jak i materialnym. Znam nastolatki, które w wieku 17lat są gotowe i świadomie decydują się na ciążę, znam dwudziestolatki, które dziecka nie chcą i uciekają się do "antykoncepcji awaryjnej", jak również mam wśród kolezanek czterdziestolatki, które żałuja, że nie zdecydowały się na macierzyństwo wcześniej. Nie ma idealnego czasu na zostanie rodzicami...




Problemy bohaterek są realne, ale bez względu na to czy masz lat siedemnaście czy trzydzieći nieplanowana ( lub planowana) ciąża i trudna sytuacja materialna, problemy w związku, mogę dać ci w kość. Pierwsze dziecko urodziłam mając 23 lata i wcale nie było mi się łatwiej utrzymać niż siedemnastolatce z małym dzieckiem, tak samo miałam gorsze i lepsze dni z partnerem, a położne traktowały mnie z góry bo żyłam w hańiebnym konkubinacie... Bohaterkami produkcji są cztery nastolatki - Marysia (lat 17), Ada (lat 17), Ewa (lat 18) i Iza (lat 16), które swoje rodziny założyły w bardzo młodym wieku. Serial, ma pokazać, jak godzą one obowiązki mamy z nauką, pracą i życiem osobistym... nie bardzo rozumiem, dlaczego na plakacie reklamowym są w strojach superbohaterek? Bo bycie mamą to nie heroizm... a super mocy dziewczyny raczej nie posiadają... Życie pisze scenariusz... z problemami trzeba sobie radzić.


Sytuacja młodych mam w Polsce nie jest ciekawa, nie istnieje kompleksowa polityka wobec nastoletnich matek, która umożliwiłaby wspieranie ich w trudnych sytuacjach ekonomiczno-społecznych. Ale wydaje mi się, że generalnie pogodzenia macierzyństwa z pracą zawodową i szczęściem osobistym nie jest proste. Pomysł dobry, warto pokazać, że młode matki to nie puszczalskie galerianki, gimnazjalistki grające w słoneczko... często są odpowiedzialne, zakochane i zostają dobrymi mamami dbającymi o swoje dzieci... Teen Mom Poland dotyka szalenie ważnego tematu młodego macierzyństwa oraz odpowiedzialności, która czasami spada na młodego człowieka zbyt szybko. Pytanie tylko, do kogo dotrze przekaz? Skoro ja młoda obeznana w internetach miałam problem... pani Jadzia z warzywniaka i inna starsza krzywopatrząca na pewno nie obejrzą serialu na mtv, coś usłyszą, pójdzie plotka, że jest taki program... i skandal murowany. A młodzi ludzie? Czy potrzebujacy pomocy rzeczywiście będą oglądac dokument o nastoletnich mamach na mtv? Jeśli znacie jakąś nastoletnią mamę lepiej przekazcie jej, że infolinia dla nastoletnich matek będzie działała co niedzielę w godzinach 19:00-22:00, po emisji każdego odcinka Teen Mom Poland (MTV). 
607 989 146 - pomoc psychologiczna 607 988 876 - pomoc prawna



Marysia (17 lat) mieszka w Łodzi wraz z trzyletnim synkiem Krzysiem i mężem Krzysztofem. Dziewczyna pracuje jako pomoc kuchni w restauracji i uczy się zaocznie w Liceum Ogólnokształcącym dla Dorosłych. Godzenie wszystkich obowiązków jest dla Marysi tym trudniejsze, że jej małżeństwo przeżywa kryzys. Ada (17 lat), ze względu na ciężką sytuację rodzinną, wraz ze swoją półroczną córką Julką mieszka w domu samotnej matki. Dziewczyna kończy zaocznie gimnazjum i stara się o przyznanie mieszkania komunalnego. Syn trzeciej bohaterki, Ewy (18 lat) ma prawie dwa lata. Mimo, że dziewczyna i ojciec Mikołaja, bardzo się kochają, wciąż mieszkają osobno. Szczególną przeciwniczką ich wspólnego życia jest babcia Ewy, której nie odpowiada ich ateizm, tatuaż Ewy oraz alternatywny styl obojga. Iza (16 lat) jest mamą ośmiomiesięcznej Nikoli. Dziewczyna i ojciec Nikoli, dwudziestoletni Tomek, walczą w sądzie o pozwolenie na zawarcie związku małżeńskiego.

0 komentarze :