Related Posts with Thumbnails

Always #LikeAGirl


Płeć piękna jest słaba, nieporadna i trzeba się nią opiekować. Płaczesz jak baba, biegasz jak baba, bijesz się jak dziewczynka... generalnie jak robisz coś jak baba, to robisz to źle... Nie dość dobrze, a na pewno gorzej niż mężczyzna. Jak jeździsz jak baba również komplementem to nie jest... Deprecjonujący kobiety epitet... płciowy stereotyp. W filmiku reklamowym Always stereotyp powieliły dorosłe kobiety, mężczyźni i młodzi chłopcy... Co innego kilku lenie dziewczynki... one wykonały czynności , o które je proszono najlepiej, jak potrafiły, a jedna z nich, zapytana, stwierdziła, że "'biec jak dziewczyna' znaczy 'biec tak szybko, jak tylko umiesz'". Kampania Always ma na celu wzmacnianie pewności siebie u kobiet, a zwłaszcza młodych dziewczyn, gdyż to w okresie nastoletnim spada ich poczucie własnej wartości... Wg badań, do których pośrednio nawiązuje marka Always, około połowy dziewczynek traci pewność siebie po tym, jak dostaje pierwszy okres. Złośliwi wyśmiewają "podpaskową ideologię" wróżą wzrost sprzedaży artykułów higienicznych... Film Lauren Greenfield jest mądrym głosem w temacie dyskryminacji kobiet. Traktuje o powielaniu stereotypu słabszej płci, ze wskazaniem na płeć żeńską... Kampania społeczna przeciw dyskryminacji z logo podpasek brzmi trochę kiczowato, wiem, przyznaję... ale też wiem, że coraz częściej reklama zaczyna przejmować społeczną odpowiedzialność za swoje klientki, a produkt reklamuje się przy okazji... To nie jest reklama podpasek, to filmik o stereotypach płciowych opatrzony logo Always.


Na co dzień chcemy politycznej poprawności, a nie razi nas gdy mały chłopiec słyszy nie płacz jak, dziewczynka, bądź dzielny, chłopaki nie płaczą... "Zboczone feministki" ogłupiają synów kupując im lalki. A u niektórych polityka równościowa w programach przedszkolnych wywołuje palpitacje serca. Stereotypizacja zachowań związanych z płcią nie omija najmłodszych... dzieci podpatrują dorosłych... dorośli wtłaczają je w społeczne ramki stereotypów. Nie da się pominąć faktu, że rodzice inaczej wychowują dziewczynki, a inaczej chłopców. Stwierdzenie biegasz jak dziewczyna jest błahe w obliczu problemu dyskryminacji kobiet, ale uświadamia, że do pewnych form deprecjonowania przeszliśmy na porządku dziennym, często nie dostrzegamy, że powszechnie akceptowane zachowania ni jak się maja do równości...  Dla mojej córki zwrot biegasz jak dziewczynka to tyle, co z wdziękiem... ale tak szybko jak tylko ona potrafi... Skoro jest dziewczynką robi różne rzeczy jak dziewczynka... ani lepiej ani gorzej...

Stereotypy płciowe są wszechobecne w naszym życiu, próba ich dekonstrukcji w mniemaniu wielu, często wykształconych osób przybrała postać potwora Gender, co ubiera chłopców w sukienki i napada szkoły uzbrojony w standardy edukacji seksualnej WHO. Filmik #LikeAGirl na youtubie obejrzano kilkadziesiąt milionów razy, kilka dni temu zaspamował mi całą tablicę na fb... A wiecie co mnie boli? Że gdyby to była polska reklama, jej historia byłaby podobna do losów smutnego autobusiku... czy innej splamionej kampanii... Ale to amerykańska produkcja podziwiajmy, udostępniajmy... Filmik fajny, u nas w Polsce, to wiadomo realia są inne chłopaki nie płaczą, dziewczynki stoją przy garach, kogo obchodzi jak biegają... Jak się córciu będziesz ładnie uśmiechać może zostaniesz blondynką z reklamy pleya, możesz zostać kim tylko zapragniesz byle to było kobiece zajęcie i kariera nie przeszkadzała Ci pielęgnowaniu domowego ogniska. Szacunek dla równości ludzi nie jest u nas normą społeczną, u nas są równi i równiejsi, a każdy musi znać swoje miejsce w szeregu. Stereotypy płciowe są krzywdzące, ale zakorzeniły się głęboko w społeczeństwie, a porządek społeczny musi być.

A widzieliście ten filmik science-fiction? 

0 komentarze :