Related Posts with Thumbnails

słomka

Dzisiejsza dyskusja o butelkach dała mi do myślenia, postanowiłam poszukać kubka ze słomką dla mojego półrocznego synka i oto co znalazłam:


Podczas prawidłowego picia przez słomkę wargi są mocno wysunięte do przodu i zebrane w tzw. „dziubek”. Ich rola polega na ciągłym, szczelnym utrzymaniu rurki w taki sposób, żeby przede wszystkim zassać płyn oraz utrzymać stabilność pozycji. Taki sposób picia wymaga bardzo silnego zaangażowania mięśni (tych, które przebiegają wokół ust, ale również bardziej odległych). To doskonałe ćwiczenie usprawniające mięśnie twarzoczaszki, co wpływa na umiejętność artykułowania dźwięków. Picie przez rurkę kształtuje również inny element rozwojowy, który jest niezbędny podczas mówienia – długość fazy wdechu i wydechu. Mówienie odbywa się na wydechu i do prawidłowej artykulacji potrzebujemy umiejętności odpowiednio długiego wydychania powietrza. To, ile i jak długo będziemy mogli wydychać powietrze, zależy przede wszystkim od tego, ile powietrza możemy zmagazynować w płucach podczas wdechu. Picie przez rurkę realizujemy właśnie w trakcie wdechu, w pośredni sposób ćwicząc umiejętność kontroli i dystrybucji powietrza podczas wdechu i wydechu oraz całą mechanikę oddychania. To wszystko w dużym stopniu wpływa również na jakość mowy.

więc chyba muszę pomyśleć o kubeczku ze słomką dla Igora...

1 komentarz :

  1. Mój pije ze słomki od 6 miesiąca i nie mówi zbyt wiele :) Ale picie ze słomki jest dużo lepsze pod względem logopedycznym niż te wszystkie niekapki.

    OdpowiedzUsuń