Related Posts with Thumbnails

Czerwony Namiot

"Od tysięcy lat jestem zapomniana dla świata. Moje imię nic dla was nie znaczy. Pamięć o mnie jest ulotna jak pył. Pamięta się jedynie imiona mojego ojca i braci.(...) Nie miało tak być, ale więź pomiędzy matką a córką została złamana,a ustne przekazy szerzyli mężczyźni.(...) Ale gdybyście mnie zapytali, opowiedziałabym wam zupełnie inną historię, która rozpoczęła się od czerwonego namiotu i kobiet, które mnie wychowały. Dina! Jako że byłam również córką czterech żon Jakuba. I to tutaj, w tym świętym miejscu, gdzie kobiety krwawiły co miesiąc podczas pełni księżyca, a ja przychodziłam poznawać tajemnice, mądrość i miłość moich matek.(...)Wciąż słyszę ich śmiech. Pieśni i opowieści, które snuły jak prządki złotą nić i religijne rytuały, przekazane im przez matki, do bóstw, które czciłyśmy potajemnie. W chłodnawym cieniu czerwonego namiotu obdarowywały mnie swymi wspomnieniami i to dzięki ich głosom odkrywałam swój własny."

czerwony namiot

Jest jeden plus mojego chorowania... obejrzałam piękny mini serial, wzruszyłam się do łez... Bo siła jest kobietą... bo ja jestem silna... choć upadam i nie zawsze o tym pamiętam...

czerwony namiot

Mini serial na podstawie książki Anity Diamant na tle biblijnej historii, porywającej namiętności, rodzinnej sagi... pokazuje tradycję Czerwonego Namiotu, w którym kobiety spotykały się w kręgu, by opowiadać swoje historie, razem celebrować życie, wspierać się, odkrywały kobiecą moc. Tytułowy Czerwony Namiot", był w tradycji hebrajskiej i nie tylko, synonimem kobiecych sił witalnych. To do niego udawały się każdego miesiąca kobiety, oddając swą krew ziemi, to tam przychodziły na świat dzieci, tam też dokonywał się rytuał przyjmowania w poczet kobiet dziewcząt, które po raz pierwszy miesiączkowały. W lirycznej opowieści Anity Diamant garść szczegółów biblijnego przekazu przeradza się w wielobarwną materię losu niezwykłej kobiety, która kochała i cierpiała, która dojrzewała, uczyła się i realizowała swoje powołanie... Pamiętam jak czytałam tą książkę na studiach na zajęcia z Mistyki Kobiecości... cudownie było zestawić moje wspomnienie, wyobrażenie z serialową ekranizacją. Oczywiście jest to marna namiastka książki... nie będę Was oszukiwać... ale przyjemnie się ogląda i naprawdę polecam. W serialu i książce inaczej rozłożone są akcenty... Ekranizacja opowiada historię Diny, siostry Józefa i jego 11 braci oraz jedynej córki Lei i Jakuba. To również opowieść o początkach 12 plemion Izraela. O Dinie, bohaterce jednego z epizodów Księgi Rodzaju, wiemy niewiele. Zaistniała krótko, bez prawa głosu, jako ta mało ważna córka Jakuba, która padła ofiarą gwałtu i stała się mimowolną przyczyną potwornej rzezi dokonanej przez jej braci. Teraz Dina przemówiła i opowiada swoją historię...





"W czerwonym namiocie ta prawda jest znana. W czerwonym namiocie, gdzie dni mijają niczym łagodne wody potoku, w miarę jak przepływa przez nas dar Inanny, oczyszczając ciało ze śmierci ostatniego miesiąca, gdzie kobiety składają podziękowania za wytchnienie i odnowę, za wiedzę, że życie rodzi się między nogami i że za życie płaci się krwią.(...) A jednak wiele spośród jej córek zapomina o tajemnicy daru Inanny i odwraca się plecami do czerwonego namiotu. (...) Nie świętują pierwszej krwi tych, które będą dawały życie, ani też nie zwracają jej ziemi. Odrzuciły Otwarcie, które jest świętą sprawą kobiet, i pozwalają mężczyznom wystawiać na pokaz zakrwawione prześcieradła ich córek, jakby danina składana choćby najmniejszemu baalowi domagała się takiego poniżenia"


czerwony namiot

"Jeśli chcecie zrozumieć jakąkolwiek kobietę, musicie najpierw spytać o jej matkę, a potem uważnie słuchać."

0 komentarze :