MALOWANKI
DLACZEGO WARTO ZACHĘCAĆ DO RYSOWANIA
- Dziecko uczy się panować nad ruchami dłoni
- Dziecko uczy się trzymać kredkę w ręku i ćwiczy ramię, co przygotowuje do nauki pisania
- Poznaje kolory
- Rozwija umiejętność obserwacji
- Ćwiczy wyobraźnię
- Rysunki są odzwierciedleniem stanu duszy małego dziecka - jeśli pozwalamy dziecku na samodzielne nieskrępowane rysowanie możemy odczytać ukryte informacje.
Rysunek dziecka jest dla nas źródłem wiedzy o jego życiu psychicznym, rozwoju umysłowym, emocjonalnym, fizycznym i społecznym oraz specyficzną drogą kształcenia i wychowania. W szczególności, gdy nie możemy porozumieć się z dzieckiem werbalnie rysunek stanowi wskaźnik jego rozwoju. Należy podkreślić, że dziecko rysuje nie to co widzi, ale to, co wie, przypomina sobie to czego niejednokrotnie nie może wyrazić słowami.
Okres przedschematyczny - ok. 2-4 lata...
Dziecko zaczyna poszukiwać stałych form dla przedstawianych na rysunku obiektów. Formy te mają oczywiście uproszczony i powtarzalny charakter. Pojawiają się w rysunkach głowonogi. Głowa o kształcie nieregularnego koła lub kwadratu. Początkowo tylko z kilkoma elementami twarzy np. tylko oczy, później pojawia się coraz więcej szczegółów nos, uszy, włosy, nogi i ręce rysowane wprost z głowy. Dziecko w tym okresie często rysuje zapełniając kartkę tylko z lewej lub prawej strony, na dole lub na górze, czasem rysuje do góry nogami.
0 komentarze :